- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Uchwały Rady Miejskiej
UCHWAŁA NR XLVII/261/18 RADY MIEJSKIEJ W LEŚNICY z dnia 29 października 2018 r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Leśnica
Uchwała Nr XLVII/261/18
Rady Miejskiej w Leśnicy
z dnia 29 października 2018 r.
w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Leśnica
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r. poz. 328, 1566 i 2180 oraz z 2018 r. poz. 650) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Leśnica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XLVI/242/14 Rady Miejskiej w Leśnicy z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Leśnicy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
|
Przewodniczący Rady Miejskiej |
Załącznik do uchwały Nr XLVII/261/18
Rady Miejskiej w Leśnicy
z dnia 29 października 2018 r.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
(zwany dalej „Regulaminem”)
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie Gminy Leśnica.
2. Ilekroć w niniejszym Regulaminie mowa jest o „Ustawie” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
(Dz. U. z 2017 r. poz. 328, 1566 i 2180 oraz z 2018 r. poz. 650).
3. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności Ustawa.
Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 2. W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:
1) zapewnić ciągłość dostaw wody;
2) dostarczać odbiorcy usług wodę w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę, o ciśnieniu nie mniejszym niż 0,1 MPa mierzonym u wylotu na zaworze za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym;
3) zapewnić jakość wody przeznaczoną do spożycia przez ludzi odpowiadającą wymaganiom określonym w odrębnych przepisach;
4) zamieszczać aktualne informacje o wynikach kontroli jakości wody na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
§ 3. W zakresie odprowadzania ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:
1) przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę;
2) zapewnić ciągły odbiór ścieków o składzie i o wartościach wskaźników zanieczyszczeń określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział 3.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 4. 1. Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i/lub odbioru ścieków odbywa się w oparciu o pisemną umowę zawartą między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy, w lokalu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
2. W terminie do 14 dni od dnia złożenia przez przyszłego odbiorcę usług wniosku o zawarcie umowy, o którym mowa w § 5 niniejszego Regulaminu, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne sporządza i przedkłada przyszłemu odbiorcy usług projekt umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
3. Umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków może zostać zawarta na czas określony lub nieokreślony.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dołącza do egzemplarza nowo zawieranej umowy przekazywanego odbiorcy usług aktualnie obowiązującą taryfę.
§ 5. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków powinien w szczególności zawierać:
1) imię, nazwisko lub nazwę, numer NIP (jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy;
2) adres nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę;
3) dokument określający tytuł prawny wnioskodawcy do nieruchomości, a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością;
4) oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody,
5) oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków;
6) oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę;
7) oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane z nieruchomości (przemysłowe, bytowe albo komunalne).
§ 6. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 5 niniejszego Regulaminu, a ponadto:
1) imię, nazwisko lub nazwę, numer NIP (jeżeli osoba prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby;
2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca chce zawrzeć umowę;
3) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozliczenie;
4) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych w obrębie budynku wielolokalowego.
Rozdział 4.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 7. 1. Podstawę ustalenia ilości pobranej wody i/lub wprowadzanych ścieków stanowią wodomierz główny oraz urządzenie pomiarowe.
2. Rozliczenia ilości pobranej wody i/lub wprowadzanych ścieków dokonuje się w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach.
3. Sposób postępowania w razie niemożności dokonania odczytu przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa w umowie.
4. Częstotliwość okresów rozliczeniowych przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa w umowie.
5. Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne cen i stawek opłat wynikających z nowych taryf, podanych do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i gminy, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług.
§ 8. 1. Podstawą obciążenia odbiorcy należnościami za świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne usługi jest faktura.
2. Datę, formę i sposób zapłaty przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa w fakturze, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
3. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali lub wyłącznie odbiorcom usług będącym osobami korzystającymi z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawarło odrębne umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
Rozdział 5.
Warunki przyłączenia do sieci
§ 9. 1. Określenie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, względnie sposób reprezentacji wnioskodawcy wraz z dokumentem potwierdzającym jej prawidłowość, a w razie działania wnioskodawcy przez przedstawiciela – podstawę umocowania oraz adres do korespondencji;
2) adres nieruchomości, która ma być przyłączona;
3) rodzaj przyłączenia (wodociągowe, kanalizacyjne);
4) planowaną wielkość poboru wody, jej przeznaczenie i/lub planowaną ilość odprowadzanych ścieków i określenie ich rodzaju, a w przypadku ścieków przemysłowych – wskazanie przewidywanej ilości i jakości odprowadzanych ścieków oraz dane o przewidywanym sposobie ich podczyszczania.
3. Do wniosku ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza ponadto:
1) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością;
2) aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 10. 1. Jeżeli zachodzą techniczne warunki określające możliwość przyłączenia nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w terminie 14 dni od daty otrzymania kompletnego wniosku wydaje warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej. W sprawach skomplikowanych termin wydania warunków może ulec wydłużeniu do 30 dni.
2. Warunki przyłączenia do sieci powinny określać w szczególności:
1) lokalizację przyłączanej nieruchomości;
2) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci;
3) miejsce zainstalowania wodomierza głównego lub miejsce zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków;
4) maksymalną dobową ilość dostarczanej wody i/lub dopuszczalną dobową ilość i rodzaj odprowadzanych ścieków, a w przypadku ścieków przemysłowych – także ich skład i wartości wskaźników zanieczyszczeń.
3. W razie braku technicznych możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku, informuje pisemnie wnioskodawcę o tym fakcie, wskazując przyczyny, które uniemożliwiają przyłączenie.
Rozdział 6.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 11. 1. Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej określane każdorazowo na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.
2. Potencjalni odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług:
1) w Urzędzie Miejskim w Leśnicy, który udostępni nieodpłatnie wgląd:
a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
c) w regulamin świadczenia usług;
2) w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym, który udostępni nieodpłatnie wgląd:
a) w plany inwestycyjne;
b) w regulamin świadczenia usług;
c) w mapę sytuacyjną istniejącej sieci wodociągowo – kanalizacyjnej.
Rozdział 7.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 12. 1. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci.
2. Odbiory częściowy i końcowy następują na pisemny wniosek osoby przyłączającej się (względnie wykonawcy przyłącza).
3. Odbiór częściowy robót zanikających tzn. ulegających zasypaniu następuje w dniu zgłoszenia gotowości do odbioru.
4. Odbiór końcowy dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia.
5. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
1) datę odbioru;
2) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów i długości;
3) rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego;
4) skład komisji (przedstawiciele przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego i osoby przyłączającej się);
5) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;
6) podpisy członków komisji.
6. Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia, a jego podpisanie przez strony upoważnia odbiorcę usług do złożenia wniosku o zawarcie umowy.
Rozdział 8.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 13. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje odbiorców usług o przewidywanych przerwach lub ograniczeniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków w sposób zwyczajowo przyjęty, w szczególności poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń oraz informację na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, z co najmniej 1 dniowym wyprzedzeniem.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma również obowiązek poinformować odbiorców usług, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości, o ile czas trwania przekracza 12 godzin.
3. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia zastępczy punkt poboru wody i informuje odbiorców usług o jego lokalizacji i warunkach korzystania.
Rozdział 9.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 14. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne winno zapewnić odbiorcom usług należyty poziom usług.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielania na życzenie odbiorcy usług lub z własnej inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usług, a w szczególności:
1) objętych regulaminem oraz zawartych w taryfie;
2) dotyczących prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę usług umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków;
3) występujących zakłóceniach w dostawie wody lub w odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług.
§ 15. W siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego odbiorcom usług winny być udostępniane:
1) aktualnie obowiązujące na terenie Gminy Leśnica taryfy;
2) tekst „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków” obowiązujący na terenie Gminy Leśnica;
3) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody;
4) aktualny „Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych”, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 21 ust. 7 Ustawy.
§ 16. 1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszać reklamacje dotyczące sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne umowy, a w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są w formie pisemnej w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
3. Reklamacja powinna zawierać:
1) imię i nazwisko albo nazwę firmy oraz adres;
2) przedmiot reklamacji;
3) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;
4) datę umowy;
5) podpis odbiorcy usług.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie dłużej jednak, niż w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia.
5. Wstrzymuje się rozpatrzenie reklamacji w przypadku zaniechania udostępnienia nieruchomości przez odbiorcę.
Rozdział 10.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 17. Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej
w posiadaniu przedsiębiorstwa są:
1) Państwowa Straż Pożarna;
2) Ochotnicza Straż Pożarna.
§ 18. 1. Woda do celów przeciwpożarowych jest udostępniana z urządzeń wodociągowych przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a w szczególności z hydrantów zainstalowanych na sieci wodociągowej.
2. Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego zobowiązani są do niezwłocznego powiadamiania przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego o każdorazowym miejscu poboru oraz ilości pobranej wody.
§ 19. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie.
2. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są za okresy kwartalne.
Rozdział 11.
Przepisy końcowe
§ 20. W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.